Autorem čtvrté výstavy ze série Možnosti interpretace prostoru vily Tugendhat s názvem Interpretace 4: Zahradní iluminace je Vladimír Burian spolu s Ateliérem světelného designu Divadelní faktuly JAMU.

  

Jedním ze základních principů vily je propojení interiéru a exteriéru. Zahrada se tak stává součástí jednoho prostoru, obývaného a formujícího. Běžného návštěvníka samozřejmě napadne otázka, jak se žilo obyvatelům vily v neustálé přítomnosti dvou otevřených stěn, které na rozdíl od ostatních rozhodně nejsou pasivním účastníkem naší existence. Vyžadují akci – vyžadují pohled.

 

Při vzniku našeho uměleckého záměru stála otázka, jakým způsobem prostor zahrady ještě více přiblížit či prolnout s interiérem. Charakteristickým rysem této městské zahrady, je zbytkové světlo soustavy městského osvětlení. Uniformní spektrum s výraznou monochromatickou stopou oranžového světla se stává neoddělitelným pozadím pro vnímání jakékoliv městské krajiny. Pokud chceme zahradu vily na tomto pozadí zvýraznit, nabízí se možnost nasvítit ji a oddělit tak blízké okolí vily pomocí změny světelné chromatičnosti. Dalším motivem projektu je otázka zachycení vztahu obyvatel vily v soustavě odrazů a prostupů světla přes okna, kterému jsou nemilosrdně vystaveni při každém pohledu z okna. To zrcadlí nejen stěny a vybavení vily, ale i kontroluje každý náš pohyb. Jakým způsobem tento vztah ovlivní zvýšení světelné hladiny zahrady? A co když se ve vile zhasne?

 

Vladimír Burian absolvoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze Ateliér konceptuální tvorby prof. Adély Matasové. Od roku 1997 pracuje jako technik, osvětlovač a později jako světelný designér. Zkušenosti s divadlem sbíral na českých scénách i v zahraničí, podílel se na technickém zajištění festivalů (Za Dveřmi, Korespondance, Siraex), pracoval pro začínající umělce (přehlídky dětských tanečních souborů ZUŠ) i pro světoznáme rozlišitelné soubory (Farma v jeskyni, Spitfire company, TNF, Krepsko, MESA, VerTeDance, aj.). Dlouhodobě působil v divadle Alfréd ve dvoře, geneticky je však spojen se scénou současného tance (spolupráce s HAMU a divadlem Ponec). Od roku 2010 se věnuje digitální interaktivitě a její implementaci na scénu. Výuce a popularizaci světelného designu se věnuje od roku 2003. V letech 2009–2015 působil jako externí pedagog na HAMU. Od roku 2016 vede ateliér světelného designu na JAMU. Zde také v roce 2017 nastoupil na doktorandské studium s tématem „Scéna jako jasová mapa“.

  

Výstava v technickém podlaží vily Tugendhat je přístupná bez předchozí rezervace do 31. října 2021 v rámci otvírací doby vily Tugendhat.

  

Výstavu připravilo Studijní a dokumentační centrum vily Tugendhat a byla realizována s finanční podporou MK ČR.