Fresh Eye: Obraz versus filosofie médií
16. 5. 2017
Přednášky a diskuze
Média se stala všudypřítomnou součástí našich životů a jejich zkoumání společenskými vědami již dlouho nepředstavuje akademickou novinku. Studenti si již po delší čas zapisují předměty z ranku mediálních studií a noří se do historie mediálního zpravodajství, analýzy televizního vysílání či zhodnocení možností online komunikace.
Jsou však média pouze informačními kanály sloužícími k přenosu obsahů, anebo aktivně proměňují způsoby, jakými předávané informace vnímáme a jak jim rozumíme, a tedy nakonec i způsob, jakým si následně formujeme obraz okolního světa? Pojďte s námi uvažovat o médiích v široké perspektivě, která se vymaňuje z disciplíny mediálních studií. Zkuste jim porozumět jako platformám, prostředím a infrastrukturám specifického času a jazyka, jejichž prostřednictvím si sobě navzájem zprostředkováváme svět, ale jejichž prostřednictvím se nám svět také dává.
Stal se PowerPoint novým kognitivním schématem a tweetování novou jazykovou figurou? A jestliže se člověk a médium vzájemně propojují v neustálém pohybu reprezentace a komunikace, kde začíná médium a končí člověk? Neproměnili jsme se v hybridy, jejichž těla doplňují technologické protézy, jakými jsou sociální sítě a chytré telefony, a může vůbec lidský svět bez médií (například obrazu, slova a písma) existovat?
Případové studie k filosofii médií představí:
BERND HERZOGENRATH, filosof médií (Goethe-Universität, Frankfurt nad Mohanem): “Media Philosophy || Practical Aesthetics”
VÁCLAV JANOŠČÍK, teoretik umění (AVU, UMPRUM, FAMU): “Postdetectvie realism. Ontology of TV series or serial narration”
Po představení 30minutových příspěvků následuje společná moderovaná diskuze hostů s diváky (moderace Andrea Průchová/Fresh Eye).
Program proběhne v anglickém jazyce bez překladu.
Sledujte FB událost!