Fiat lux et cerevisia. Mýtus stvoření v komerční reprezentaci
Druhá přednáška z cyklu UMĚNÍ DÍVAT SE / VIZUÁLNÍ KULTURA V SOUDOBÉ SPOLEČNOSTI.
Přednášejícím je přední český teoretik vizuální kultury PhDr. VÁCLAV HÁJEK, Ph.D., nositel ceny Josefa Krásy.
Václav Hájek vystudoval dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Přednáší na Fakultě humanitních studií UK a Fakultě výtvarných umění VUT v Brně. Své texty publikuje v řadě periodik jako je Umění, Ateliér, Dějiny a současnost, Umělec, Art and Antiques, Flash Art a další. Jeho parketou jsou studia vizuální kultury. Za svou knihu „Jak rozpoznat odpadkový koš: eseje o stereotypech ve vizuální kultuře“ získal Václav Hájek Cenu Josefa Krásy za rok 2011, která je udělována historikům umění mladším čtyřiceti let. Tuto cenu za vynikající výkony v oboru již od roku 1991 každoročně uděluje Uměleckohistorická společnost, která sdružuje české i zahraniční historiky umění. Eseje Václava Hájka zpochybňují naše každodenní zvyklosti, které nám vštěpuje svět masmédií. Jsou čerstvé, čtivé, vtipné a provokativní. Václav Hájek v nich zajímavým způsobem rozebírá například vizuální mýty, tělesné motivy, stereotypy, které (zne)užívají firmy, ale i třeba bakterie, jizvy nebo prací prášky. To vše z hlediska vizuální kultury. Hájkovo úvahy si můžete také přečíst na jeho blogu malého teoretika na www.maly-teoretik.eblog.cz.
Je zřejmé, že vliv obrazů na naši společnost kvantitativně narůstá. Obraz slouží jako médium, reprezentace, umění, znak či poselství. Obraz často nahrazuje klasické způsoby komunikace jako je řeč, osobní setkání nebo text. Prostor kolem nás se tak díky obrazu stává smyšleným, virtuálním, manipulovaným, ale zároveň také hravým a kreativním. Velké množství obrazů produkuje právě reklama a média. Václav Hájek si pro plzeňské posluchače připravil přednášku šitou na míru. Východiskem přednášky bude totiž analýza kontextů nového papírového tácku Plzeňského Prazdroje, který referuje o „zrození světa“ této značky. „Komerční reprezentace často pojímá daný produkt nebo obchodní společnost jako určitý typ komplexního kosmu, jehož počátek se opakuje v rituálním aktu konzumu. Tento akt znamená též uctívání a kvazi-náboženské prožívání daného samostatného „vesmíru“. Obchod či reklama buduje specifické „fikční světy“, v nichž se archaickým způsobem mísí všední a posvátná sféra, mýty, pohádky a pocity věčné blaženosti,“ uvádí Hájek ve své anotaci k přednášce.
Místo konání: Přednáškový sál Západočeské galerie v Plzni, Pražská 13.
Přednášky se konají jednou za měsíc, vždy v úterý od 18 hodin.
Cyklus připravilo občanské sdružení JOHAN ve spolupráci se Západočeskou galerií v Plzni za podpory města Plzně a společnosti Plzeň 2015.
Jak existují umělecká díla?
V čem spočívá hodnota umění?
Jak se lidské myšlení zrcadlí v dílech výtvarného umění a jak umění ovlivňuje naše vnímání a myšlení?
Mezioborový pohled na téma vizuální kultury se snaží přinést podněty nejen z oblasti tradičních dějin umění, ale také filosofie, sociologie, psychologie, teorií vidění a vnímání…
Přednášky jsou zaměřeny na hledání role umění v soudobé společnosti, vztahů mezi stereotypy ve vysoké i masové vizuální kultuře, proměn interpretačního rámce výtvarného díla. Zabývají se nejen umělci a jejich díly, ale i účastníky a zprostředkováním současného umění. Jsou určené všem, které jejich zkušenost s uměním – v kterémkoli jeho druhu, žánru či médiu – někdy přivedla k myšlenkám přesahujícím jednotlivé dílo.JEK, Ph.D., nositel ceny Josefa Krjkovo