Jako umělec působící v politicky i kulturně vypjatém prostředí Eitan Bartal navazuje na zástupce izraelské akční tradice, kteří působili uvnitř tradičního uměleckého prostoru, na jeho periferii i mimo něj. Performativní činnost je pro Bartala fascinující arénou pro zkoumání objektů a obrazů odrážejících své okolí. Z toho je ale Bartal vytrhává, aby vzbudil reakci diváků. Jeho práci charakterizuje neustálé potvrzování vlastní identity v rovině kulturního vědomí – identity etnické, národní i ekologické (hebrejské, židovské, izraelské, západní, městské…) – prostřednictvím syntézy mýtů a pravd současné západní kultury, povrchně prezentovaných v médiích.

 

Na základě osobního zjištění, jak je kolektivní vědomí formováno dle principů vizuální rétoriky, přijal v rámci systému roli jakéhosi trojského koně, který prožívá, zkoumá a studuje povahu činnosti ve světě umělecké profese a podle těchto poznatků pak jedná. Díla Eitana Bartala nabízejí dvojí pohled, sledují okolní svět, na který reagují a který se dokonce snaží změnit, a zároveň pozorují samy sebe, aby si uchovaly dostatek ironie a sebereflexe.

 

Eitan Bartal žije a pracuje v Tel Avivu. V roce 1992 absolvoval Bezalel Academy of Art and Design v Jeruzalémě. Působí jako umělec a designér, sám sebe definuje jako vizuálního rétora. Přednáší na Holon Institute of Technology. 

 

Kurátorem výstavy je Jan Van Woensel, umělecký ředitel Galerie Ladislava Sutnara, kurátor a badatel působící na Fakultě designu a umění Západočeské univerzity v Plzni. Bartalovo dílo představil Van Woensel již v rámci mezinárodní skupinové výstavy The Calling, která byla k vidění v roce 2019 v Plzni i belgickém Ghentu.