Eduardo Souto de Moura: Soutěže 1979–2010
Výstava se koná pod záštitou J. E. Josého Júlia Pereiry Gomese, velvyslance Portugalska v České republice a doc. MUDr. Bohuslava Svobody, primátora hlavního města Prahy.
Pořadatelé:
Galerie Jaroslava Fragnera
Instituto Camőes
Výstava nese název Soutěže – 1979 – 2010 a představuje 50 soutěžních návrhů mapujících 30 let práce tohoto portugalského architekta a jeho ateliéru. Prezentace vznikla díky úsilí a vytrvalosti de Mourových blízkých spolupracovníků André Campose a Pedra Guedes de Oliveiry. V nápadité, minimalistické kompozici nabízí přes tři stovky skic, detailní projekty nejdůležitějších architektonických soutěží, jichž se de Moura zúčastnil, modely, fotografie, videa, plány a další dokumentaci ilustrující tvůrčí proces.
Hodný pozoru je už předmět výstavy – návrhy do architektonických soutěží. Více než polovina z nich byla vyhlášena mimo Portugalsko, většinu však spojuje téma – zadání se týkalo urbanismu či občanské vybavenosti měst či řešení veřejných prostor nebo mobiliáře. V návrzích se prolínají projekty s kulturní, zdravotnickou, sportovní anebo náboženskou funkcí. Početná je taktéž množina projektů souvisejících s architekturou i urbanismem dopravy (železnice, metro, letiště), naopak jen okrajově se de Moura účastnil soutěží na rezidenční nebo hotelové budovy a komplexy.
Na vzpomenuté stavbě fotbalového stadionu v portugalském městě Braga je možné doložit všechny principy de Mourovy práce tak, jak je charakterizuje spolukurátor výstavy André Campos: „Fascinují jej nové způsoby využití starých materiálů, nové výzkumy v oblasti návrhu všemožných nepravidelných, roztříštěných, zakřivených architektonických objemů (…) Jeho architektura vyjadřuje reflexi, kulturu, posedlost specifickými tématy, tvrdou práci a srovnávací analýzu, výpravu za pracemi a teoriemi jiných architektů. Je to, jakoby byl stále v laboratoři a snažil se vyřešit otázky, které si sám klade (…) Řešení projektu je také hra, hádanka, problém, který je třeba vyřešit.“
V případě stadionu v Braze Souto de Moura neváhal strávit delší čas studiem akustiky řeckých amfiteátrů (mezi kopanou a divadlem je mnohem více paralel, než by se mohlo zdát, a i Realu Madrid se přezdívá „Bílý balet“), nechal se inspirovat lanovými lávkami jihoamerických Indiánů, stavbě vtiskl i zneklidňující výraz evokující pohyb zemských desek při zemětřesení. Autor vycházel ostatně z působivého okolí stadionu – bývalého lomu…
Eduardo Souto Moura se narodil v roce 1952, vystudoval architekturu v Portu na ESBAP (Escola Superior de Belas-Artes do Porto/Arquitectura) a již od studií pracoval u dalšího velikána portugalské architektury 20. století Álvara Sizy. Samostatný ateliér si založil hned po absolutoriu, zůstal však zároveň na akademické půdě jako asistent a posléze jako profesor působil na mnoha fakultách architektury po celé Evropě. Aktuálně je to FAUP (Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto).