Profesí Ditty Jiřičkové je grafický design – věnuje se návrhům obalů knih, CD, plakátů i designu časopisů. Dlouhodobě se věnuje také pedagogické činnosti – od roku 2007 působí na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni, kde vede atelier Grafický design a digitální media. Výstava v Galerii Ladislava Sutnara se ale koncentruje na volnou tvorbu této autorky.

  

Dynamika díla Ditty Jiřičkové je určována oscilací mezi inspirací jevovým světem, snahou o hledání hlubší struktury a rozehráváním řady možností jejích manifestací. Už ve fotografických cyklech se oprošťuje od rozpoznatelných jevů směrem k abstraktnější hře světla a stínu. Následně stupňuje uvolnění vazby k reálné situaci. Přesouvá se do mikroúrovně – mnohonásobného zvětšení detailu fotografie – rozložení na rastr barevných bodů, případně rastr barevných čtverců. Digitální technologie jsou pomůckou ke zvětšení a definici struktury.

  

Čtvercové kompozice složené z kruhových bodů nebo pravoúhlého rastru navozují barevnými kontrasty a posuny dojem pohybu. Do primárně statického obrazového díla tak autorka vnáší časový element – představu proměny. Podobně jako abstraktní tvůrci, kteří na počátku 20. století v souvislosti s Einsteinovým objevem čtvrté časoprostorové dimenze prolamovali rozdělení časových a prostorových oborů, naplňuje Jiřičková výtvarné dílo představou pohybu vnímaného v čase.

  

Podnětem k vytvoření díla jsou vedle mnohonásobně zvětšeného vizuálního detailu často i autorčiny oblíbené hudební skladby. Vedle sebe tak stojí díla inspirovaná duchovní skladbou Soudce všeho světa z kancionálu Jana Ámose Komenského a písničkou I’ve Got a Feeling z alba Let It Be skupiny Beatles. Jazyk je dalším systémem, jehož strukturu transponuje autorka do vizuální roviny seriálních barevných kompozic. I zde je primárním tvůrčím úkolem nalezení základního algoritmu k vyjádření podstaty díla – rozložení na drobné elementy a nalezení principu jejich skladby.

  

Při svých cestách napříč strukturami a kódy Ditta Jiřičková na jedné straně vytrvale pátrá po hlubších společných zákonitostech a řádu. Na druhé straně ji inspiruje mnohost a krása přírody, i kulturního bohatství, které svou promyšlenou i hravou tvorbou rozšiřuje.

  

Vedle tvorby Ditty Jiřičkové je prezentován společný projekt studentů ateliérů Grafického designu a digitálních médií a Keramického designu s názvem Second Service, realizovaný ve spolupráci s firmou Český porcelán. Studenti zkoumali možnosti inspirace dekorem porcelánových hrnků 60. až 80. let 20. století. Východiskem byly dekory na ¼ litrových porcelánových hrnkách z období 60.- 80. let. Proces inspirace, reinterpretace, hledání nových pohledů na škálu původních motivů dokumentuje publikace Second Service Story.

  

kurátorka: Daniela Kramerová