DÍLO MĚSÍCE: Madona s dítětem typu Assumpta z Doubravky (k. 1510)
V rámci pravidelného cyklu jednodenních výstav děl ze sbírek Západočeské galerie
tuto cennou pozdně středověkou sochu představí odborný zástupce ředitele ZČG PETR JINDRA.
Středověká Plzeň byla obchodními i sociálními styky úzce spojena s Norimberkem, významným uměleckým centrem pozdně středověké Evropy. V dochovaném uměleckém fondu plzeňských kostelů nalézáme doklady ohlasů, respektive přímých importů pozdně gotického norimberského sochařství reprezentovaného osobnostmi Adama Krafta a Veita Stosse. Jedním z nich je pozoruhodná socha Assumpty, tedy Panny Marie stojící na měsíci, z kostela sv. Jiří v Doubravce (k. 1510).
Ikonografie Assumpty, tedy Panny Marie stojící na měsíci (podle Zj, 12, 1–4 ), byla v průběhu 15. století spojena s prosazováním teologické ideje početí Panny Marie bez poskvrny dědičného hříchu, jež se stala dogmatem až v 19. st. Zatímco krásné madony, k jejichž nejcennějším představitelkám patří Madona plzeňská (1384?), zdůrazňovaly Kristovu oběť a spoluutrpení (compassio) Panny Marie přinesené v odplatu za hřích, Assumpta přenáší pozornost k zvláštní vyvolenosti, nebeské důstojnosti a moci Matky Boží. Preciózní zpracování tváře Matky a Dítěte připomene jak Kraftovu Madonu Ochranitelku z epitafu norimberské obchodnické rodiny Pergenstorfferů (1498–99), tak drobnou Stossovu Assumptu z londýnského Victoria and Albert Museum (1500–1510).
Práce je pravděpodobně přímým importem z Norimberka, ikonografickým pojetím jako by však současně evokovala v Plzni a na Plzeňsku tradičně respektovaný typ korunované Královny nebes s žezlem.