DANIEL VAN DER VELDEN – METAHAVEN, DZINA ZHUK & NIKOLAY SPESIVTSEV – EEEFFF, JAN BROŽ & MICHAL LANDA – PARALLEL PRACTICE DISKUZNÍ PANEL I
27. 9. 2017
Přednášky a diskuze
Místo konání: DUP39
Charvátova 39/10, 110 00 Praha
Setření odlišitelnosti obrazu reality a obrázku virtuálního světa posouvá otázku pravdivosti fotografie za ještě vzdálenější hranice uchopitelnosti. Obrazy zapojené do reklamních a volebních kampaní, obrazy sloužící jako důkazy pod online článkem nebo digitální záznamy archivované pro bezpečnostní účely jsou se svými bezbrannými pixely tvárnější nežli jejich analogoví předchůdci. Spojením vhodného grafického designu s obrazem dosahují nejen umělci zdání, že se (možná) jedná o skutečnou zprávu, opravdový výzkum nebo důvěryhodný předvolební průzkum. Nad otázkami jak lze manipulovat současnou virtuální realitu, za jakou fasádou se schovávají nejcitlivější data a proč je důležité nechat se oklamat uměním používajícím stejné postupy jako reklamní průmysl, budou diskutovat člen holandské skupiny Metahaven (Daniel van der Velden), umělecká dvojice eeefff (Dzina Zhuk & Nikolay Spesivtsev), členové českého experimentálního a grafického studia Paraller Practice (Jan Brož a Michal Landa), spolu s německou moderátorkou, performerkou a novinářkou Sabrinou Apitz.
hosté: Daniel van der Velden – Metahaven, Dzina Zhuk & Nikolay Spesivtsev – eeefff, Jan Brož & Michal Landa – Parallel Practice.
Na místě bude zajištěn simultánní překlad z anglického jazyka.
––
Metahaven (Daniel van der Velden)
je designové, výzkumné a umělecké studio z Amsterodamu, založené v roce 2007 Vincou Kruk a Danielem Van der Veldenem, kladoucí důraz na politické aspekty designu. Při své práci zpochybňují obvyklé vztahy mezi klientem a návrhářem; firemní identitu a designové návrhy tvoří pro cíleně vybrané osoby a subjekty. Napsali řadu knih, které zkoumají politické aspekty grafického designu a vizuální propagandy – například Black Transparency z roku 2015, a pracují na projektech se subjekty, jako Sealand, off-shoreový mikronárod, který hrál ikonickou roli datového útočiště v období „dotcom“ aféry, nebo dále s WikiLeaks, či s losangeleskými umělci Holly Herndon a Matem Dryhurstem (Herndonovo album Platforma).
eeefff (Nicolay Spesivtsev and Dzina Zhuk)
je duo nezávislých umělců, badatelů a aktivistů, které zkoumá dopad technologií na člověka a způsoby, jak obejít dnešek a najít cesty k alternativnímu zítřku. Kombinují umělecké postupy s informatikou, ekonomií, sci-fi a tvorbou softwarových a hardwarových hacků a nástrojů. Problematizují vztahy člověka s nelidskými entitami v rámci vytváření složitých autonomních systémů umělé inteligence a zabývají se tím, čeho chtějí dosáhnout pracovníci v oboru IT. Se svými participativními projekty se účastnili festivalů v Minsku (Work hard, play hard!, 2017) nebo osmého skandinávského bienále Momentum (2015). A vystavovali v ZKM | Center for Art and Media Karlsruhe (Paranoiapp, 2015).
Parallel Practice (Jan Brož & Michal Landa)
je studio založené na spolupráci mezi grafickým designérem Michalem Landou a výtvarným umělcem Janem Brožem, které vzniklo v roce 2013. Zakládající myšlenkou experimentálního studia je stírat rozdíly mezi užitým a volným, stejně jako komerčním a kulturním. Prvním a páteřním projektem spolupráce se stala, stále se rozvíjející, identita Centra pro současné umění Futura v Praze a mezi další projekty patří např. design zpravodajského webu A2larm nebo redesign ekonomického týdeníku Euro (ve spolupráci s Mütanta). Studio bylo oceněno na 27. Bienále Brno v roce 2016 a získalo ocenění Nejkrásnější české knihy pro autory pod 30 let za publikaci Druhá příroda v roce 2014.
Sabrina Apitz
je nezávislá projektová manažerka, moderátorka a kurátorka. Podílela se na přípravě a organizaci mezinárodních konferencí, sympózií a workshopů v kulturní oblasti a v rámci tématu digitální společnosti. Je instruktorkou na curyčské Univerzitě Umění (ZHdK) a současně pracuje jako editorka a novinářka pro Berliner Gazette nebo pro Wikimedia Deutschland. Je spoluzakladatelkou EGfKA (Evropská společnost pro kulturní záležitosti), berlínského divadelního kolektivu, spojujícího postdramatické a klasické formy divadla spolu s vědeckou teoretickou prací a politickou orientací. V současnosti spolupracuje Sabrina Apitz na projektu, který se věnuje výzkumu v tzv. Snowden Documents.