BRAVOS — Současný španělský design
Španělsko pro dnešní svět designu důležité? Výstava Bravos se k této otázce staví optimisticky a říká, že ano. Její optimismus je však omezen vědomím, že rozsah expozice není nekonečný a že v období globalizace mizí hranice jednotlivých států závratným tempem.
Počátek 21. století byl poznamenán obrovským nárůstem individualismu, který se paradoxně konfrontoval na jediném poli — na poli globálním. Je tedy vůbec možné mluvit v dnešní době o španělském designu? Není španělský design velmi podobný tomu evropskému? Španělsko nyní prochází obdobím rozkvětu — stalo se z něj plodné semeniště tvůrčích osobností,
které se v mezinárodním prostředí pohybují s neuvěřitelnou lehkostí. Ústředním tématem této výstavy, věnované lidem, nikoli předmětům, je nejmladší generace nadějných tvůrců z oblasti produktového designu. V dnešní době, kterou charakterizuje neustálý tlak ze strany médií, je středem pozornosti tvůrce. Rukopis, kreativita a ego, které tradičně náležely do světa umění, módy a architektury, zasahují také předměty každodenní potřeby. Jestliže se španělský design ve 20. století vyjadřoval prostřednictvím předmětů, ve 21. století se vyjadřuje skrze autory.
Tato výstava proto prezentuje jednotlivé tvůrce pomocí portrétů od vynikajícího fotografa Rafaela Vargase, které odrážejí jeho osobní pohled na ně.
Dnes již můžeme tvrdit, že španělský design představuje nepopiratelnou realitu. Design ve Španělsku postupně zakořenil a rozvinul se do svébytné podoby, která nyní prochází intenzivním procesem proměn. Již nejde o onen původní, tradiční design, nýbrž o jeho svobodnější, proměnlivější a samostatnější variantu. Design 21. století je v rukou nové generace designérů. A především v jejich hlavách. Pro takové, jako jsou oni, má španělština výraz „bravos“ — skvělí, udatní, divocí, stateční…
Výstavu BRAVOS připravilo Uměleckoprůmyslové museum v Praze ve spolupráci s Velvyslanectvím Španělského království v Praze a Španělskou agenturou pro mezinárodní spolupráci a rozvoj (AECID).
Designéři zastoupení na výstavě:
Antoni Arola (Tarragona, 1960 / www.estudiarola.com)
Martín Azúa (Vitoria-Gasteiz, 1965 / www.martinazua.com)
Nacho Carbonell (Valencia, 1980 / www. nachocarbonell.com
Curro Claret (Barcelona,1968 / www.curroclaret.com)
CuldeSac (Pepe García, Valencia, 1974 / www. culdesac.es)
díez+díez diseno (J. Diéz, Madrid, 1966, José L. Diéz, Madrid, 1968 / www.diezmasdiez.com)
El Último Grito (R. Hurtado, Madrid, 1969, R. Feo, Londres, 1964 / www.eugstudio.com)
Emiliana Design (A. Mir, Valencia, 1969, E. Padrós. Barcelona, 1969 / www.emilianadesign.com)
Luis Eslava (Valencia, 1976 / www.luiseslava.com)
Guillem Ferran (Tarragona, 1983 / www.guillemferran.com)
Joan Gaspar (Barcelona, 1966 / www.joangaspar.com)
Martí Guixé (Barcelona, 1964 / www.guixe.com)
Jaime Hayón (Madrid, 1974 / www.hayonstudio.com)
Lagranja ( G. Schiavon, Padua, 1973 a tým, www.lagranja.it)
Ernest Perera (Vilanova i la Geltrú, Barcelona, 1974 / www.ernestperera.com)
Diego Ramos (Barcelona, 1978 / wwwdiegorammos.com)
Mario Ruíz (Alicante, 1965 / www.marioruiz.com)
Héctor Serrano ( Valencia, 1974 / www.hectorserrano.com)
Stone Designs (C. Mazuelos, Madrid, 1973, E. Prego, Logrona, 1974 / www.stone-dsgns.com)
Ramón Úbeda (Jaén, 1962 / www.ramonubeda.com)
Patricia Urquiola (Oviedo, 1961 / www.patriciaurquiola.com)
Záštitu nad výstavou převzal J. E. pan Pascual Navarro Ríos, velvyslanec Španělského království v ČR.