Barbora Trn, Lucia Bergamaschi – Garden of Internalized Gaze
Výstava Garden of Internalized Gaze představuje díla Barbory Trn a Lucie Bergamaschi, která se zaměřují na přehlížené aspekty naší reality a zkoumají je skrze ekologické procesy a digitální technologie, včetně umělé inteligence. Prostřednictvím právních institutů v případě Lucie a glitch feminismu v případě Barbory, zviditelňují a emancipují přehlížené subjektivity a jejich příběhy. Umělkyně prostřednictvím své tvorby zpochybňují tradiční perspektivy vtělené do technologií, které každodenně používáme i našeho jednání směrem k přírodě a odkrývají neviditelné sféry, čímž otevírají nové možnosti pro vnímání souvislostí a struktur našeho světa.
Barbora Trn přistupuje k médiu fotografie s přesvědčením, že výsledný obraz nezobrazuje objektivní realitu, ale spíše odráží perspektivu, z níž byly vytvořeny (digitální) aparáty, jimiž byl daný obraz pořízen. Vlastní perspektiva se dá nahlédnout jako fotografie exponovaná životem do těla každého z nás. Ale není vždy snadné/možné tuhle fotku vyvolat a ukázat. Ve své současné tvorbě, zaměřené na syntetickou fotografii zaujímá vlastní glitch feministickou intersekcionální perspektivu za účelem konfrontace dominantních narativů operujících skrze metaprogramy digitálních technologií. Které jsou v současnosti navíc, až karikaturně akcelerované boomem výstupů, označovaných jako umělá inteligence (AI). Ukazuje, jak v dnešní digitálně medializované době, tyto metaprogramy nadále omezují potenciál, svobodu a životy jiných lidí.
Práce Lucie Bergamaschi s názvem Garden Me Tender zkoumá krajinu utvářenou jak lidskými zásahy, tak ekologickými a technologickými procesy. Věnuje se tématu konstrukce „přírodního“ subjektu. Konkrétně se jedná o výzkum rostlinných společenstev a způsobů, jakými si rostliny podmaňují území obsazená lidmi, dalšími organismy a minerálními entitami, a stávají se jejich obyvateli/uživateli. V této souvislosti se zabývá i způsoby, jakými jsou konstruovány právní subjektivity v digitálním prostředí. Cílem výzkumu je zmapovat spletitý propletenec vztahů a subjektivit, včetně těch právních, jež procesy odehrávající se na pomezí lidského a nelidského světa ustavují. Mezi klíčová slova tohoto výzkumu patří například synantropie, spontánní flóra, reziduální prostory, právní subjektivita, příroda a kulturní identifikace, post-příroda, youser.
Barbora Trn je umělkyně, fotografka, výzkumnice a kurátorka. Absolvovala výtvarné vzdělání na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně, kde získala také doktorský titul. Absolvovala stáž na Accademia di Belle arti di Brera v Miláně, kde studovala u Domenica Quaranty a pracovní stáž v panke.gallery/Rosa u Roberta Sakrowski v Berlíně. Ve své autorské tvorbě se věnuje digitálnímu umění a participativním projektům. V uměleckém výzkumu kriticky reflektuje zanořené metaprogramy v digitálních technologiích s AI. Kurátorsky působí v galerii G99 (Dům umění města Brna) a je spoluzakladatelkou unikátní galerie ve spořiči obrazovky a platformy pro umělecký výzkum v oblasti digitálně medializované reality ScreenSaverGallery. Podílela se také na participativním výstavním projektu AI: All Idiots v MeetFactory, který mezi prvními krticky zkoumal průsečík umění a umělé inteligence. Barbora je členkou fotografického tria Divý tvor a od roku 2022 také spolupracuje v kolektivu autorek, s nimiž vytváří offline síťové šifrované strategie k obývání asymetrických míst prostřednictvím intervencí ve veřejném prostoru (Cvičebnice patřičnosti, Signál). Mezi její úspěchy patří Cena rektora VUT a zastoupení ve stálé sbírce města Brna. Publikuje také odborné texty a příležitostně vystupuje na konferencích (Black Box Book, The Future of Living with AI, Brusel). http://metazoa.org
Lucia Bergamaschi je absolventkou Fakulty výtvarných umění v Brně (2024). Její předchozí vzdělání v oblasti práva (Univerzita v Bologni, 2012) a umění (Univerzita IUAV v Benátkách, 2019) jí umožňuje zkoumat průniky mezi právem a vizuálním uměním. Ve svém výzkumu se zajímá o právní subjektivitu, kterou vnímá jako produkt společnosti v daném historickém období, a zpochybňuje její fiktivní konstrukci prostřednictvím umělecké praxe. Poslední dva roky spolupracuje s transdisciplinárním kolektivem Agronauts* Collective. Pravidelně se účastní jeho transmediálních artivistických sympozií Crossing Borders. Společně s dalšími studujícími FaVU uspořádala sympozium Všude rajče (propojení studentů a absolventů FaVU formou umělecké výstavy). V minulosti se podílela na podpoře studentských uměleckých iniciativ, jako byla například performativní přednáška Per una lezione di meno #1 (2017), kolektivní výstava Flexin Flexin Try to Exercise (2019). Byla kurátorkou performativního fotbalového utkání Ultrapathos (2019) proti městskému „d.a.s.p.o“ (zákazu sportovních činností), které nařídilo město Benátky. Byla členkou studentské komory akademického senátu IUAV (2017–2019) a účastnila se založení sdružení Art Workers Italia (2020). Absolvovala povinnou stáž v advokátní kanceláři advokáta di Majo v Římě (2012–2015). V současné době se stará o bývalý lihovar na Pekařské ulici v Brně, který se nabízí jako místo pro umělecké experimenty a prezentace.