Ještě si z dětství pamatuji tu radost, když na dně kapsy najdeš zapomenutou korunu. Dlouho pak chodíš, žmouláš ji mezi prsty, přejíždíš nehtem po její vroubkované hraně a přitom přemýšlíš, za co všechno by se dala směnit. Tehdy byla jiná než dneska. Větší. Ostatně jako všechno viděné dětskou optikou. Byla na ní žena. Podivně plastická a zároveň tak trochu jako stín. Byla jsem přesvědčená o tom, že je to nějaká alegorie, ztělesněná ctnost. Nikdy by mě nenapadlo, že je skutečná a chodí tady někde mezi námi, a ta mince, že je šém v hlavě nemotorného uroboru, který jednou padne jako Golem, dojde mu pára a vyhasne. Artur Magrot ve výstavním projektu Obě-živo připraveném pro olomouckou Galerii XY aktualizuje příběh odehrávající se na pozadí vzniku československé koruny.

 

Artur Magrot (*1985) v letech 2014–2020 studoval na pražské AVU v ateliéru Intermediální tvorba II pod vedením Jiřího Příhody, později Pavly Scerankové a Dušana Zahoranského. V průběhu studia absolvoval stáž v ateliéru Nových médií Anny Daučíkové na AVU (2019) a zahraniční studijní pobyty na HFBK Dresden (2018) a UDK Berlin (2019). Studium na Akademii ukončil v roce 2020 diplomovou prací Global Illumination. Tato videoinstalace byla zařazena do mezinárodní soutěže Startpoint Prize a oceněna na festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. V minulých letech svou práci představil na samostatných výstavách The Key’s in the Mailbox (GAMU, Praha 2023), Stupeň volnosti (Galerie Jelení, Praha, 2020) nebo Nebude to trvat dlouho (Start up, GHMP, 2016) aj. Je autorem dočasných i stálých realizací ve veřejném prostoru. V současnosti je studentem doktorského studia na AVU, kde také pracuje na 3D pracovišti. Je členem tvůrčího kolektivu FRAG a spoluzakladatelem projektu Ukradená galerie. 

 

kurátorka: Nina Moravcová