ANTONÍN KRATOCHVÍL – OKAMŽIKY
náměstí Přemysla Otakara II. 38, 370 01 České Budějovice
út–ne 10–13 h, 13:30–18 h
Výstava Okamžiky, představuje tvorbu fotografa Antonína Kratochvíla, která nebyla veřejnosti doposud ukázána, a jedná se o koncepci připravenou speciálně pro tuto příležitost.
Antonín Kratochvíl, fotograf se značným světovým renomé se více jak po čtyřiceti letech vrací do Čech, kde dnes převážně žije a tvoří. Je známý především jako autor dokumentárních a portrétních fotografií, kterým se věnuje již od 70. let. Z Čech odešel do zahraničí v roce 1967, časem se usadil v Holandsku, kde studoval na Akademii Gerita Rietveltda v Utrechtu, odkud se v roce 1972 přesunul natrvalo do USA. Zde začala jeho práce pro americké noviny a časopisy a svojí tvorbou postupně nabyl velkého uznání. Jako žurnalista pracoval na řadě velice problematických míst, ať už se jednalo o prostředí válečných konfliktů v Iráku, genocidy ve Rwandě a Zaire, utečence v Bosně či Afghanistánu, oběti epidemie AIDS v Zimbabwe, pašeráky drog v Guatemale a mnohé další. Systematicky se také věnoval mizející přírodě, kulturám, a navštívil i místa ekologických katastrof.
Za svou dokumentární fotografii byl mnohokrát oceněn v rámci cen World Press Photo a je rovněž držitelem celé řady dalších světových ocenění. U nás byl oceněn v roce 2014 jako osobnost České fotografie za dlouhodobý přínos. Antonín Kratochvíl se narodil v Lovosicích v roce 1947 a je zakladatelem světové fotografické agentury SEDM.
Svoji tvorbu povětšinou řadí do cyklů, které publikoval v řadě knižních vydání. Jako příklad je třeba zmínit Broken Dreams, knihu mapující dvacet let života za železnou oponou i život po jejím pádu. Dále pak Vanishing či Persona, kde znamenitým způsobem ukazuje portréty známých osobností i lidí zcela neznámých. U nás mu vyšla v roce 2003 autorská monografie.
Od roku 1989 zde proběhla řada Kratochvílových výstav – namátkou připomeňme projekt v Mánesu 2010, jenž tvořil unikátní soubor Moscow Nights, představující život moskevské zlaté mládeže, uzavřeného světa, který má svá vlastní pravidla. Pražská galerie Leica ukázala v roce 2012 soubor Domovina. Fotografie z různého období a mnoha míst, ukazující lidi ve chvílích, kdy o domov přicházejí, nový hledají, nebo žádný nemají. V roce 2014 vystavoval v Malostranské besedě cyklus Dogma, zachycující Kratochvílův vlastní pocit frustrace ze stavu české společnosti, ovládané konzumem, plnou malosti a zbabělosti. Posledním projektem byl cyklus Sideshow, představen v loňském roce na Foto – festivalu v České Třebové a v pražské galerii U prstenu. Zde byla možnost se prostřednictvím Kratochvílových fotografií podívat do prostředí americké lidové zábavy na Floridě a v Severní Karolině sedmdesátých a osmdesátých let. Tento pozoruhodný svět autora natolik fascinoval, že v něm jako fotograf strávil rok života a stal se doslova součástí tamní komunity.
Výstava v českobudějovickém Domě umění představuje Antonína Kratochvíla ne tak z pohledu fotografa dokumentaristy, nýbrž umělce – člověka s velice osobitým a citlivým vnímáním světa kolem sebe. Prostřednictvím velkoformátových obrazů zde autor nabízí „Okamžiky“ spojené s odklonem od plánovaného pozorování, opřené naopak o vnitřní prožitek daného místa, situací a vztahů.