Andrew Gilbert & Anna Parkina: Sacred Ambush is full of Parrots Screaming
kurátor Dmitry Zabavin
Tato výstava je pozoruhodná již tím, že se vůbec koná. Oba umělci jsou totiž navzájem tak odlišní, že je těžké představit si jejich díla vedle sebe v jednom výstavním prostoru.
Kresby Andrewa se podobají ilustracím dětských knížek. Usvědčují svět z krutosti tím, že dětsky podrobně a barevně zobrazují scény otřesného násilí. Oproti tomu mnohovrstevnaté koláže Anny Parkiny jsou hluboké a plné skrytých, mimojazykových významů.
Téměř jediné, co spojuje tyto dva umělce, je téma války jako metaforického obrazu každodenního života. Pro někoho to znamená stav neustálé sebeobrany a strachu z nepředvídatelné budoucnosti, pro jiného zase boj se sebou samým o pokoru a smíření se světem, jaký je.
Mluvíme-li o této výstavě, je třeba říci, že se jedná o ten vzácný případ, kdy se natolik obehrané téma, jako je válka, v rukou umělců najednou stává skutečným zjevením, z jehož výšin naše dosavadní názory vypadají jako naivní bludy.
Jak samotný název výstavy napovídá, je věnována vojenskému pojmu útok ze zálohy. Tomu strašnému postavení armády, v němž čeká každou minutou na své zničení nebo na to, že upadne do zajetí. Ale umělci téma pojímají z velmi neočekávané perspektivy. V jejich dílech útok ze zálohy nepředstavuje bod konečného zoufalství a smrti, nýbrž bod znovuzrození, kdy ztrácejí cenu jakékoli požitky, smysl ztrácejí i ta nejpevnější přesvědčení a zanikají všechny dosavadní životní priority. Kdy jediné zlo, se kterým nám zbývá bojovat, je zlo v nás samých.