Kabinet sběratele, jenž je součástí výstavy Jak sbírat umění: příběh Karla Tutsche, seznamuje návštěvníky se začátky sběratelství Karla Tutsche skrze sekci ex libris – kolekci drobné účelové grafiky –, od nichž se logicky Tutschův zájem rozšířil na volnou grafickou tvorbu. Kabinet sběratele postupně představí jednotlivé autory a jejich práce na papíře, které jsou nepostradatelnou součástí sbírky.

Skotský malíř, autor instalací a pedagog Andrew Gilbert (*1980). Záhy po ukončení studia na Fine Art – University of Edinburgh a Edinburgh College of Art se přesunul do Berlína a zavrhl teorii ve prospěch umělecké praxe. Hlavním motivem jeho prací se stala kritika kolonizace a propagandy skrze umění, která často oslavuje násilí pro „dobrou věc“.

Prvním krokem na jeho umělecké dráze byla vědomá dekolonizace mysli. Prostřednictvím anti-estetických a anti-intelektuálních kreseb se zbavoval naučených akademických klišé a racionální korekce směřující k líbivosti. Expresivní silné tahy olejovými pastely a barevné skvrny doprovází záměrně chybné a „ošklivě“ napsané texty s chybami. Jeho divoká až brutální díla reflektují problematickou historii nenápadných i hrdě deklarovaných kulturních vlivů, které mění vnímání světa stejně jako násilná koloniální politika světových supervelmocí.

Pro své výstavy po celém světě vyhledává místa a témata spojená temnou minulostí. V roce 2023 se ve Vídni uskutečnila například výstava Emperor Andrew’s vision of the flowers of Hlobane blossoming on the fields of Königgrätz, 1866 a v roce 2004 výstava The Sun will never Set on the Leek Phone Empire v Delta INST v čínském Chang-čou, která prozkoumávala odkaz opiových válek. Často ve svých instalacích a performancích využívá zeleninu, která se v jeho rukách mění v šamanské modly či mučedníky snášející veškeré utrpení.

S Karlem Tutschem se Gilbert seznámil roku 2003, kdy od něj zakoupil dílo Owliy Pies a nabídl mu možnost rezidenčního pobytu zakončeného výstavou ve sběratelově galerii na Bidýlku. Tato nabídka byla pro začínajícího teprve 23 letého umělce naprosto fantastická. Byl nadšen a zároveň se bál – Brno mu po příjezdu připadalo jako extrémní město, nebezpečný a exotický zapadákov plný netušených možností. Nakonec se v Brně uskutečnily dvě výstavy: From Vezelay to Jeruzalem (2004), v níž tematizoval středověké křižácké cesty a krvavé znovudobytí Jeruzaléma a From Vezelay to Ulundi (2006) věnovanou britské kolonizace území Zuluů v roce 1879.

Ve sbírce se nachází celkem 29 kreseb. Většina z nich vznikla během dvoutýdenních rezidencí v Brně v souvislosti s výše zmiňovanými výstavami. Slovy Holy Brocoli, Andrewova duchovního ochránce a oficiálního životopisce: „V době, kdy se Andrew setkal s Karlem, Andrew nevěděl, co je komerční galerie, a jediné obrazy, které kdy pověsil, byly plakáty undergroundových hudebních kapel na stěnách svého pokoje. Karel Andrewa naučil, co je to výstava. Něco jako hudební dílo s proměnlivými rytmy a atmosférami. Není to jen místnost na prodej předmětů.“