André: Přijít na stejné myšlenky
Kdyby neexistovala černá barva, nemohli bychom definovat světlo jako takové. Nový cyklus Andrého maleb redukuje barevnost na paletu černé, tato barva nenese znak negativního smýšlení ba naopak, dává prostor zápasu s nedostatkem světla. Černá barva světlo absorbuje. Tma je nezbytná k soustředěnému a cílenému vzniku něčeho nového z autorova nitra, dochází tedy k zápasu. André (*1978) abstrahuje a potlačuje figurální formy, staví je do protikladu a zároveň harmonizuje jemnost leteristických zásahů a těžších monumentálních tvarů, které jsou v náznacích (banán, tváře apod.) Barva nebarva pohlcuje velkoformátové malby a dává vyniknout v silném kontrastu čistým výrazným barvám a hlavně gestem vedeným linkám, které vystupují ze skoro monochromní první vrstvy. Leteristické zásahy převážně v angličtině a gestické znaky divákům nenesou konkrétní významy, ale odvolávají se na sílu potřeby vnitřního sdělení autorova nitra, naznačují nedočkavost, prchlivost a určitý neklid, který se v dramatu kontrastů forem jeví velice vyzrále, vyváženě a paradoxně harmonicky. Náznaky dětské spontánnosti a dospělé odvahy se mísí v díle Andrého, zachycuje soukromé vzpomínky, současné prožitky a maluje obrazy, které má potřebu vidět, zhmotnit a podělit se s nimi, ať je poselství jakkoliv zašifrováno. Forma Andrého malby nás může přivést na autory dřívější – art brutu.
Malíř André žije a tvoří v Brně, absolvoval mimo jiné i rezidenční pobyt v New Yorku. S jeho posledními malbami jsme se mohli blíže seznámit např. v Brně v galerii Ars nebo v bývalé Wannieck Gallery.