grafický design: David Flek

Výstava Watch the Birdie doplňuje a uzavírá výstavní cyklus Centrum-Periferie. Na téma ukrajinská umělkyně nahlíží z “ptačí perspektivy” a zamýšlí se nad pojmem periferie jako pocitu. Název výstavy odkazuje k tradičnímu “pozor, vyletí ptáček”, frázi, kterou máme spojenou s bezprostředním momentem před pořízením fotografie. V současnosti může však pro mnoho lidí tento termín být spojován spíše s potenciálním nebezpečím, které se může snést mimo jiné i z oblohy.

 

Alina Panasenko (*2000) je vizuální umělkyně, filmařka a fotografka, která ve své tvorbě zkoumá zejména přesahy a prolínání politické a osobní sféry. Zajímá jí prozkoumávání hranice dokumentu a fikce, fikce a pravdy, privátního a veřejného prostoru. V současné době se rovněž věnuje dekolonizační praxi, kterou reflektuje i výstava v galerii Mimochodem. Na výstavě autorka uplatňuje přístup práce s pamětí a osobním archivem. Vystavený cyklus fotografií představuje fenomén rodinných momentek zachycených před monumenty, které mají výrazný politický nádech. Výstava ukazuje Aliny důraz na roli politiky paměti a připomínání si minulosti napříč generacemi. Tyto vertikální symboly nalézáme mimo jiné i na Ukrajině, ze které snímky pochází, a kde často zobrazují významné ukrajinské postavy. Autorka monumenty představuje v novém kontextu, ve kterém jsou zahaleny barikádou proti zničení. Monumenty stále slouží jako styčný bod, jako předmět ochrany, či jako místo pro pořízení rodinné momentky.

 

kurátoři: Jan Kieweg, Karolína Lapešová, Rebeka Pojarová