Výstava Aleše Loziaka – Makro a mikro představuje obrazy světa kolem nás, prostoru, který obýváme, ve kterém žijeme. V rámci své autorské tvorby dlouhodobě řeší problematiku vnímání světa, například to jak detail tvoří celek a jeho význam, nebo opačný přístup, kdy si jen vybíráme určité informace a ty dokážeme samostatně zpracovat. Cítíme zde jistou paralelu se současným informačním světem, kdy informace přichází buď po kouskách, které pak skládáme, anebo natolik zhuštěně, že je pak následně musíme třídit.

Aleš Loziak hledá hranici mezi jazykem fotografie a technickým obrazem. Médium fotografie je pro autora syntézou obrazu (prostor v něm interpretovaný), objektu (motivu fotografie, ale i hmoty) a zvoleného způsobu instalace fotografie v galerijním prostoru. Používá nové způsoby fotografické prezentace, pohybuje se mezi instalací a uměleckou situací a zároveň se snaží zachovat kontemplativní charakter klasického závěsného obrazu.

V galerii 2 představuje autor divákovi velkoformátové fotografie ve velmi blízké, až těsné, pozici tak, že může vnímat pouze jednotlivé detaily, ale nikdy ne celek. Prostor instalace mu totiž nedovolí dostatečný odstup na to, aby mohl pozorovat dílo z dálky. Zobrazovaná data si tak musí divák zpracovat ve své mysli až v následujícím kroku. Tak jak z určité vzdálenosti (odstupu) můžeme uvidět celek (obraz), tak si ho dokážeme složit pomocí naší blízké pozice (vnímání detailů) ke zkoumanému objektu.

Velkoformátový záznam na negativ umožňuje autorovi jak extrémní zvětšení tak i zmenšení zachyceného obrazu. V druhé části fotografického projektu tak Aleš Loziak vyzívá diváka k detailnímu studování na první pohled malé fotografie. Fotografie v malém formátu však v sobě skrývají výrazně zhuštěné informace, což diváka nutí přiblížit se ke každé jedné z nich na co nejmenší vzdálenost, aby tak byl schopný odhalit celou šíři jejich detailů. U zvětšeného obrazu se  naopak v situaci tváří tvář setkáváme se strukturou tisku, kterou bychom z většího odstupu neviděli, neboť by se jednotlivé detaily (pixely) opticky sjednotily v obraz.

Být v těsné blízkosti díla, mít možnost porušit distanc tvořený mezi dílem a pozorovatelem, dotknout se uměleckých děl, to jsou situace, které autora Aleše Loziaka baví. To však bývá u dvojrozměrného obrazu fotografie problém, a proto přistupuje k prezentaci fotografických projektů jako k objektu a vytváří tak specifickou uměleckou situaci.

Aleš Loziak působí jako pedagog – odborný asistent v ateliéru Fotografie v anglickém jazyce na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Od roku 2013 zde studuje doktorský obor Vizuální komunikace a zaměřuje se na problematiku instalace fotografie v kontextu prostoru. Ve své tvorbě často používá postprodukční přístup, kdy vlastní fotografický materiál (obraz) využívá opakovaně, pro další díla zasazená v novém kontextu. V rámci své tvorby čerpá inspiraci u etablovaných fotografů, jako jsou Wolfgang Tillmans nebo Beate Gütschov.

Kurátorka: Adéla Machová

Kontakt: Adéla Machová, +420 601 385 504, adela.machova@ujep.cz

Dům umění Ústí nad Labem

Fakulty umění a designu

Univerzity Jana Evangelisty Purkyně

Klíšská 1101/129a, 400 01 Ústí nad Labem

Otevřeno: ÚT – SO 10 – 18 hodin / vstup zdarma

www.duul.cz

www.alesloziak.com