Malíř, grafik, pedagog a rodák z Bosny a Hercegoviny Aldin Popaja dlouhodobě konfrontuje svou bosenskou identitu s českým kulturním kontextem. Po osobních zkušenostech s brutalitou vojenského konfliktu má jeho humanistická tematika autenticitu pramenící z nesmlouvavé skutečnosti. Jestliže zpočátku autorova tvůrčí řeč spočívala ve věcném realismu, od roku 2010 se naopak věnuje smyslu symbolu, což ho přivedlo k abstrahované poloze znaku a geometrických tvarů či vzorců. Zásadní je u Popaji kolorismus, tedy uplatňování barvy jako konstruktivního (i významového) prvku obrazové kompozice. 

 

Výstava v GASK představí díla ze dvou cyklů: Létající kameny (2023–24) a Kamenní spáči (2025), inspirovaných středověkými stećky – náhrobními kameny nacházejícími se na území Bosny a Hercegoviny. Výjimečnost těchto středověkých vápencových objektů spočívá v tom, že vznikly jako společná tradice bosenské, katolické i pravoslavné církve. V této duchovní inkluzivitě tak nachází Popaja svědectví o vzácné hodnotě sdílené kultury. V posledních dvou letech Popaja motivy stećků postupně zahaluje vrstvami bílých přímek či drah ve tvaru kříže, jemuž můžeme rozumět jako křižovatce či jako procesu ukládání (znejisťování) paměti. Obrazová kompozice se tak jeví jako labyrint naznačující odvěkou spletitost cesty lidského jedince v jeho vnímání sebe samého a okolního světa. 

 

kurátor: Richard Drury