Švehla obyčajná neboli rybenka domácí (Lepisma saccharina) jako archetyp vyhnance – tvora, který žije ve stínu, ve štěrbinách civilizace. Volba švehly/rybenky jako hlavní postavy performance otevírá metaforu života na okraji, ve skrytu, ale zároveň v neúnavném pohybu. V šedém prostoru bez začátku a konce, kde se z mlhy zvedá prach a ticho má ozvěnu, se setkávají tři švehly obyčajné / rybenky domácí, které přežívají ve štěrbinách světa. Na okraji reality, ve vyfabulovaném westernovém kempu, usedají k improvizovanému ohništi. Scéna je monochromatická, symbolická, strohá – jako interiér postindustriálního snu.

počas toho ako pijem čaj hrdzavej farby

vidím ako ťa vyrušila siréna v diaľke

sedíš na penovej podložke a nechceš si priznať

že sa ti kamienky vtláčajú do kože

prehliadaš si denník, ktorý sme našli včera pri presune na miesto určenia

kráčame mlčky

topánky nás už zo zvyku odierajú

stopy našich tiel prijala pôda

 

v blízkosti viditeľného nebezpečenstva

v diaľke našich tieňov

ležíme medzi stránkami známeho románu

hltáme písmená

 

autorky: Agáta Kertész, Tamara Mižáková, Alžbeta Papíková

místo konání: foyer v přízemí a projekční místnost (přesun)

 

Performance se koná v rámci výstavy Malé, naprosto tiché změny, kompletní doprovodný program zde.