Výstava Tauromaquia: Tváří v tvář býku představuje až do 9. 4. 2012 ve výstavních sálech Obecního domu v Praze díla Picassa, Goyu, Dalího, Fillu a Čapka, které spojuje silné téma býčích zápasů. Možnost spatřit díla dohromady umožňuje návštěvníkům snáze pochopit, jaký význam měla tauromaquia pro každého z nich, jak je vzájemně ovlivňovala a jak s tématem pracovali. Výstava vůbec poprvé propojí české umělce Emila Fillu a Karla Čapka se španělskými mistry. Býčí zápasy nebyly pouze jejich velkou vášní, ale také prostředkem, jak dát najevo svůj postoj vůči době.

Výstava přinesla do Prahy díla špičkových umělců dvacátého století, které spojuje téma býčích zápasů. Pro Pabla Picassa neznamenaly však býčí zápasy pouze vášnivou podívanou na boj člověka se zvířetem. Dávaly mu možnost interpretovat jeho názory. Tematiku býčích zápasů využil k vyjádření postoje k diktatuře generála Franka. „V celém svém díle vyjadřuji odpor k vojenské kastě, která ponořila Španělsko do oceánu bolesti a smrti,“ komentoval tvorbu Picasso. Motivy koridy prochází také Goyovou tvorbou. Ve svých obrazech znázorňuje všechny etapy býčího zápasu. Vytváří tak v podstatě uměleckou kroniku koridy. Jeho díla koridu zobrazují jako mystickou arénu, kde se stále něco děje a kde proudí vlny pohybu a energie. Dalího tauromaquia je litografická. Jsou to barevná díla, která na první pohled mohou působit příjemnou hravou atmosférou, opak je však pravdou. V Dalího pohledu na býčí zápasy je skrytá tragédie. Stejně tak jako je korida, která je v prvé řadě zábavou, velkou barbarskou show plnou krutosti. Zápasy zvířat, nebo zápasy se zvířaty byly jedním z velkých inspiračních zdrojů také ve Fillově tvorbě. Většina těchto děl vznikla v temném období konce třicátých let. Emil Filla těmito obrazy často vyjadřoval utrpení doby. Karel Čapek zcestoval v meziválečné době takřka celou Evropu. Jedna z jeho cest vedla také do Španělska, kam se vydal v roce 1929. Postřehy z této cesty zaznamenal v knize Výlet do Španěl. Ilustrace i texty, které věnoval býkům, toreadorům a vůbec koridě, nemohou na výstavě Tauromaquia: Tváří v tvář býku chybět.

Pro výstavu se podařilo získat i výjimečné Picassovo dílo, přípravný karton k tapiseriím kresby Guernica, jehož hodnota je nevyčíslitelná a který doposud nebyl zapůjčen mimo Francii. Přípravná kresba k tapiseriím obrazu, který je dnes symbolem míru, má nevyčíslitelnou hodnotu. Kresba má stejně impozantní rozměry jako tapiserie: 7 x 3,3 m. Obrazem Guernica se Picasso snažil upozornit veřejnost na bombardování stejnojmenného baskického města dne 26. dubna 1937.