Diskuzní fórum: Paralelní formáty u příležitosti výročí 10 let existence časopisu Fotograf
U příležitosti výročí 10 let existence časopisu Fotograf
moderuje: Martina Pachmanová
Historie vzniku časopisu Fotograf, jehož posláním je věnovat se fotografii a vizuální kultuře, sahá až do roku 2002. Během té doby prochází fotografie významnými proměnami. Při příležitosti 10. výročí založení časopisu Fotograf pořádá jeho redakční rada diskuzní fórum s názvem Paralelní formáty. Stěžejními tématy budou “Fotografie v médiích” a “Fotografie jako umělecký atrefakt”.
Ocitáme se nyní v epoše, pro fotografii zcela přelomové. Současná doba umožňuje paralelní soužití různých podob – “formátů” fotografie. Samo fotografické médium zažívá v rozmezí dvou posledních dekád zvláštní schizofrenii. Prostřednictvím své elektronické podoby vykročilo do virtuálního a počítačového světa, ale vedle toho si také stále zachovává svou analogovou chemicko-materiální podstatu. Obdobně spolu koexistují také publikační média, která s fotografií pracují. Vedle klasických knih a časopisů s jejich tradičním ofsetovým tiskem, existují elektronické formy sdílené prostřednictvím obrazovek počítačů – internetové portály, blogy, knihy a podobně.
Původní zásadní přelom, který přinesl internet, zažívá svůj další prudký rozvoj v podobě sociálních sítí, jako je Facebook, Twitter, Myspace atd. To vše vyvolává prostředí vzrušujících přeměn, kdy vyvstávají nečekané a nově se formující otázky autorství, originálu, zcizení, plagiátů, sběratelských artiklů, atd.
Vedle toho zaznívají hlasy tradičních sběratelů, oceňujících původní autorské “vintage printy” a jejich rukodělnost. Prohlašují, že u digitálních výstupů ztrácí již tento termín smysl. Mají pravdu? Či nikoliv? Je vůbec podstatné se tím zabývat? Je virtuální podoba fotografie nebezpečím pro přežití fotografie jako sběratelského a výstavního artefaktu? To vše vytváří inspirační zdroje pro diskuzní fórum, které se bude těmto otázkám věnovat.
Účast přislíbili:
Štěpánka Bieleszová, kurátorka sbírky fotografie, Muzeum umění Olomouc
Stephan de Broyer, zakladatel a šéfredaktor časopisu View, Brusel
Enrico Bossan, ředitel časopisu Colors, Treviso
Karel Císař, nezávislý kurátor, Praha
Natasha Egan, kurátorka, Muzeum of Contemporary Photography, Chicago
Eva Eicker, Asistentka výstav, The Photographers’ Gallery, London
Marek Grygiel, kurátor fotografie Centra současného umění, Zamek Ujazdowski, Varšava
Calin Kruse, zakladatel a šéfredaktor časopisu DNCHT a umělecké edice Die rote Trude, Trier
Anne-Francoise Lesuisse, umělecká ředitelka BIP2012 (International Biennal of Photography and Visual Arts), Liége
Celina Lunsford, kurátorka a konzultantka Fotografie Forum, Frankfurt
Jan Mlčoch, historik umění, Uměleckoprůmyslové muzeum, Praha
a další
Panel I: Fotografie v médiích
Proměňující se role fotografie v tištěné formě. Je v dnešní digitální době ještě možné považovat fotografii za věrohodný důkaz toho, že se zobrazená skutečnost opravdu stala? S jaými problémy se potýká publikovaní fotografie v tištěných médiích a jaké v internetové formě? Nové podoby autorství, copyrightu apod. v informačním věku. Otázky svobody sebe-prezentace a její limity (self-publishing, blogy, webové stránky
Panel II: Fotografie jako originál
Fotografický obraz a jeho problematika mezi exkluzivními printy a ziny, mezi trhem a nezávislou kulturou. Jak si společnost cení fotografie, jakého typu jejího pojetí a proč? Proměny pojmu autorská zvětšenina v současnosti ve škále od výjezdů z kopírky až po exkluzivní sběratelské printy? Mají ještě význam novodobé “ušlechtilé techniky” a s čím se potýká sběratelství, archivnictví v případě novodobých forem tisků?
Na místě bude zajištěn simultánní překlad.
Vstup na obě panelové diskuze je volný.