Kdo hraje?
Umělci: Olaf Breuning (SWE), Zuzanna Janin (PL), Pawel Kruk (USA), Anika Larsson (SWE), Jean-Ulrick Désert (Haiti), Shaun Leonardo (USA), Anetta Mona Chisa & Lucia Tkáčová (SK), Assa Kauppi (SWE)
Kurátor: Jaro Varga
Sportovní akce bychom mohli přirovnat k antickému divadlu, které je zmenšeným představením různých sociálních vzorců. Odehrávají se v rovině umělé simulace sociálních schémat, kde prostřednictvím přísně stanovených pravidel vítězství a prohry nemají za následek skutečné křivdy, jako v reálném životě, ale fungují spíš v symbolické rovině. Související emocionální jevy jsou eliminovány performativní meta-skutečností sportovní arény. Radost, bolest, agrese, zklamání a další emocionální projevy nezůstávají jen v rovině subjektivního prožívání sportovce, ale ovlivňují prožívání celé arény a všech jejích složek – sportovců, publika, sportovních trenérů a manažerů, médií, televizních diváků i rozhlasových posluchačů atd.
Podle Rolanda Barthese spojuje antické divadlo a wrestling prvek emfáze (citového vzrušení), která je konstituujícím komponentem obou událostí. O wrestling proto nehovří jako o sportu, ale jako o představení: “… přihlížet wrestligovému znázornění bolesti není o nic pokleslejší, než sledovt utrpení Arnolfa či Andromachy.” Emoce se nacházejí na vrcholku sportovní pyramid. Emoce samotného sportovce se přenáší do emocí publika, emoce publika do emocí sportovce, emoce ovlivňují sportovní výkon, sportovní výkon zase emoce. Po neúspěšném výkonu performují atleti před publikem emoce spojené se sebe-destrukcí, agresí, bolestí. Například u wrestlingu zápasník přehání, do krajností naplňuje pohled diváků nesnesitelným pohledem porážky. Gesto poraženého zápasníka, porážku nejen nezakrývá, ale naopak zdůrazňuje a drží jako hudební pauzu. Ve wrestling se aktéři za bolest nestydí, dokáží plakat a svou bolest si vychutnávají.
Výstava Kdo hraje? nahlíží skryté působení emocí ve světě sportu, performativní aspekt prožívání prohry a manipulativní nakládání s vypjatými situacemi s cílem vyvolat u diváků citovou reakci. Ve hře je „ekonomika slz“, která se stává silným hráčem na hřišti.