Hana N. a dcery Hana a Tereza, 1991 a 2007

Jiří Hanke patří k nejvýznamnějším osobnostem současné české fotografie nejenom jako skvělý fotograf, ale i jako neúnavný kurátor, který za téměř půl století připravil stovky výstav. Z jeho obsáhlého fotografického díla jsou nejznámější cykly Pohled z okna mého bytu a Otisky generace. Na obou pracoval dlouho, ale zatímco ten první už dokončil, soubor Otisky generace rozšiřuje téměř čtyři dekády a ani současná výstava nepředstavuje jeho finální podobu.

  

Kompozičně prosté fotografie s přímými pohledy portrétovaných do objektivu a jeho prostřednictvím do očí diváků a s důležitou rolí domácího či pracovního prostředí stylově volně navazují na ikonická díla Augusta Sandera. Portréty celebrit z řad umělců a sportovců i „obyčejných“ lidí fascinují komparacemi fyzické podoby a občas i rozdílnosti tváří i postav prarodičů, rodičů, dětí a vnoučat. Ale také podobností i kontrastností jejich mimiky nebo odívání. Na rozdíl od knižního vydání Otisků generací z roku 1998 současná výstava daleko více pracuje s časem, protože zahrnuje portréty stejných lidí a v mnoha případech i jejich dětí a vnoučat vytvořené během celých desetiletí. Je tak na jedné straně obrazem nevyhnutelného stárnutí, které poznamenává tváře i těla fotografovaných, ale na druhé straně také ukazuje, že geny portrétovaných se uplatňují v jejich potomcích. Jiří Hanke ukazuje, že i v osmdesáti letech stále vytváří obsahově i vizuálně mimořádně silná díla. To dokládá i nový dokumentární film „Jiří Hanke – V hledáčku Kladno“, který pro Statutární město Kladno točí Karel Greif. Ukázku právě z Otisků generace můžete vidět na výstavě.

  

kurátor: Vladimír Birgus