Co se stane, když překročíme práh domu? Jsme něčím odlišní jen proto, že jsme vešli? A co bude s oblázky, které máme po kapsách – vlastníme teď snad bezpečně kousek světa „tam venku“? A nebo jsme spíše sami najednou nějak znepokojivě méně „uvnitř“? Společná výstava Tobiase Izsóa a Kateřiny Kábové s názvem Reap What You Sow je pomyslným vstupem do prostoru, kde se komplikují jasná rozdělení a předměty odkládají závoj všednosti, aby pod ním odkryly nejednu překvapivou tvář. Spolu se záhyby dřeva se tu stáčí naše předpoklady o ne-lidském světě, který si tak často podrobujeme, aniž bychom naslouchali jeho potřebám, zatímco se linie podlahy v dálce sbíhají do pokroucené, tajuplné reality zprvu snad obyčejného venkovského odpoledne…

 

Vídeňský umělec Tobias Izsó (*1997) se věnuje skrytým příběhům a emocionální rezonanci každodenních předmětů a obytných prostor. Odhaluje jejich hlubší význam a skrze transformaci všedních detailů prostřednictvím asambláže, sochařství a instalace zpochybňuje jejich zavedené vnímání. Jádrem jeho praxe jsou témata identity a paměti, která se snaží osvětlit svým pátráním v tichých zákoutích každodenního života. Jeho instalace sestávají především z asambláží vytvořených z ohýbaného, vyřezávaného, naolejovaného nebo lakovaného dřeva v kombinaci s textilem. Prostorové detaily instalací podněcují otázky po identitě, vnímání a změně a vytvářejí napětí mezi zdánlivě ideálním způsobem života a silami skrytými pod jeho povrchem. Izsóovo dílo pečlivě tvaruje dojmy a ztělesňuje tak rozpory přítomné v otřepaných klišé a dobře známém pohodlí maloměšťácké existence. Vystudoval fotografii a výtvarné umění na Univerzitě užitého umění ve Vídni a absolvoval dvě stáže v Praze: na Vysoké škole uměleckoprůmyslové a Akademii výtvarných umění. Jeho práce byly hojně vystavovány, včetně samostatné výstavy Off the Cuff (Galerie König 2, Vídeň, 2024) a řady skupinových výstav po celé Evropě, především ve Vídni a Praze, ale také v Aténách, Düsseldorfu, Bratislavě a dalších.

 

Kateřina Kábová (*1998) vystudovala malbu na brněnské FaVU a ve studiu tohoto média dále pokračuje na pražské AVU. Její obrazy mají mysteriózní nádech, pohybují se v nejasném prostoru mezi objektivní realitou a iluzí. Náměty převážně olejových, ale i akrylových či temperových maleb, nás přivádí na liminální místa, která nás konfrontují se zvláštní topologií, v níž se hroutí i zažitá rozdělení mezi vnějškem a vnitřkem. Prostředkem polí se klikatí zvlněná podlaha, potemnělými oblouky místnosti se dovnitř derou šlahouny rostlin. Práce Kábové se vyznačuje jemnou barevností i symbolikou, která v nás podněcuje větší citlivost vůči drobným záhadám, které nás každý den obklopují. Názvy maleb jako Cesta domů, Piják piva, Dívka s prakem, Za městem nebo Probuzení se do večera evokují všední situace, které však v autorčině podání nabývají až magických rozměrů. Kábová se představila například na výstavách Kingdom of Hex (Meetfactory, Praha, 2023), Potkáváme se po haldách (Galerie Sibiř, Brno, 2023) a Cesty vedú do polí a končia kde nič nebolí (Galéria Josefa Kollára, Banská Štiavnica, 2023) nebo letos svou diplomovou prací What’s a little bit of smoke in a girls lungs, in a world that’s already burning? v Galerii Katakomby (Brno, 2024).