Oleksyi Radynsky: Circulation (11 min, UA, 2020)

Tři roky pozorování pohybující se krajiny Kyjeva zhuštěné do 11 minut promítacího času.

 

Vasyl Cherepanyn a Sarmen Belgarian: Antagonisms of Memory in Post-Maidan Kyiv (16 min, UA, 2020)

Po revoluci na Majdanu a ruské vojenské okupaci Ukrajiny v roce 2014 obsadily území paměti militarismus a politická reakce. V kontextu války a nacionalistické diskurzivní dominance jako jednoho z jejích důsledků se „vlastenecký“ populismus snaží externalizovat sovětské období a zpětně nacionalizovat historickou paměť. Politika dekomunizace nabyla v městském prostoru tvrdé a násilné podoby ničící obrazy a památky zděděné ze socialistické minulosti. Film zkoumá několik komunistických památníků v dnešním Kyjevě, které je stále obtížné začlenit do rámce národního státu jako neustále znepokojující místa politické nespokojenosti.

 

Mikola Ridnyi: No! No! No! (22 min, UA, 2017)

Hlavními hrdiny filmu jsou mladí lidé z Charkova, města ležícího ve východní části Ukrajiny. V době vypuknutí války v sousedním regionu Donbas jim je kolem dvaceti. LGBT aktivista a básník, modelka, skupina pouličních umělců, tvůrce počítačové hry – tito všichni jsou umělci nebo pracují v kreativním průmyslu, typickém pro poklidný život velkoměsta. Blízkost války však ovlivňuje každou z postav a jejich aktivity. Protagonisté reagují a reflektují politické události prostřednictvím svého specifického vztahu k sociálním médiím a k městskému prostoru kolem sebe.

 

AntiGonna: Lucid Skin (16 min, UA, 2021)

Hlavním hrdinou je umělec, který přehodnocuje svou identitu. Jeho sebepoškozování je způsob, jak potrestat svou „maskulinitu“. Po dalším sezení (zdokumentované případy sebepoškozujícího jednání) se oblékne jako drag a jde na večírek. Zpočátku uniká do fantazie bezpečí a svobody, ale nakonec se náhle vrací do reality, kde se utváří fantazma masochismu.

 

♯WeStandWithUkraine

 

Více informací zde.